JAMES JESSOP

artist

When the London Saatchi gallery invites you to participate to a group show, you reach fame in the art world almost immediately, and this is what happened to James Jessop. Class 1974, he makes large paintings inspired by the 80’s graffiti art that was in fashion during his adolescence. They’re badly painted, too colourful and huge, yet they’re not exactly cataloguable as kitsch; what sparkles from them is an incredible energy, and this is due to the fact that they are painted carelessly, in total freedom. Looking at what seem to be bad copies of 70’s B-movies posters, one encounters the poignancy of a vibrant past era as re-lived by someone who can only experience it through what’s left of it. New York, early eighties, this is where most of Jessop’s paintings are set, and – if it wasn’t that his work is sold in the mainstream art world – it’s outsider art at its best. King Kong, Godzilla, Dracula, even the Pink Panther are called to re-live a time when Arnold was on TV and Michael Jackson was cool. Jessop is intrigued by the spectacularity of terror, so his canvases display graffitis such as Hell Express, yet his decision to paint them with oil, rather that spray cans, underlines his necessity to distance himself from the "selling out" dilemma of the eighties street artists. These times have gone, let’s make the best of them.


Night of the Demon, 2005, Courtesy Sartorial Contemporary Art

Quando la galleria Saatchi di Londra ti invita a partecipare ad una mostra collettiva, come artista raggiungi un successo praticamente immediato, e questo è quanto è successo a James Jessop. Classe 1974, produce enormi tele ispirate dai graffiti degli anni ’80, il periodo in cui lui era adolescente. Sono dipinte male, troppo colorate e gigantesche, eppure non esattamente catalogabili come kitsch; quello che traspira è un’enorme energy, e ciò è dato dal fatto che dipinte senza remore, in totale libertà. Guardando a quelle che sembrano brutte copie di poster di film di serie B degli anni ’70, si rivive il momento di un’era passata vista con gli occhi di chi può solo ricordarne i frammenti. New York, primi anni ottanta, ecco dove sono ambientate la maggior parte delle tele di Jessop, e se non fosse che esse vengono vendute nel mondo dell’arte mainstream, sarebbero magnifici esempi di outsider art. King Kong, Godzilla, Dracula e pure la Pantera Rosa vengono chiamati in causa a ricordarci il tempo in cui Arnold era in TV e Michael Jackson era un ganzo. Jessop è intrigato dalla spettacolarità del terrore, per cui preferisce riprodurre graffiti tipo Hell Express. La sua decisione di dipingerli ad olio, anzichè a spray, sottoline la sua necessità di distanziarsi dal dilemma dello "svendersi" tipico dell’arte di strada di quel tempo. Quel periodo è passato, godiamocene le sue parti migliori.

originally published in Collezioni Sport & Street, 2006.